Home MisterGreen Cape to Cape Electric Challenge

MisterGreen Cape to Cape Electric Challenge

by Lonneke Polen

De ultieme krachtproef

Nieuw, en toch ook niet: in 2025 wordt er weer een Cape to Cape Electric Challenge georganiseerd. Maar anders dan voorheen (o.a. met MisterGreen als naamgever) en met een enorme innovatie: alleen met elektrische auto’s. Dat hoort zo, anno nu. Op verzoek van eerdere deelnemers die het nóg een keer willen doen en na aanpassing van het concept is een prachtig en vooral uitdagend evenement ontwikkeld. Leest u verder?

In tegenstelling tot eerdere edities staat slim route plannen, berekeningen maken, een beetje kaartlezen, op tijd rijden en doorzettingsvermogen meer dan ooit centraal in het concept. Want wat wil je ook: elektrische auto’s vragen voor een evenement als dit voor een totaal andere benadering. Elke auto wordt ‘bemand’ (m/v) door een team van drie, zodat er altijd optimaal veilig en zo uitgerust mogelijk kan worden doorgereden.

Waar vorige edities het verbeteren van het wereldrecord ‘Cape to Cape’ – met inachtneming van de geldende verkeersregels!! – centraal hadden staan, is voor de editie van 2025 een ideale mix van ‘op snelheid rijden’, een intensieve routeplanning vooraf en uithoudingsvermogen de rode draad. Met hier en daar een kort kaartleestraject om scherp te blijven. Kernvraag is namelijk ook: wáár en hoeveel ga je opladen? Wie bereidt dat het beste voor?
Je gaat een prestatie van formaat neerzetten, ongeacht je klassering. Om over een aantal jaren te vertellen aan de kinderen en kleinkinderen. De winnaar van de Cape to Cape Electric Challenge is de nieuwe officiële wereldrecordhouder met elektrische auto’s als de huidige wereldrecordtijd van 75.52 eraan gaat. Die bonus ligt op het winnende team te wachten!

CONCEPT
De Cape to Cape Rally 2025 kent 3 etappes: de route van Nederland naar de Noordkaap, de feitelijke wedstrijd tussen de Noordkaap en Punta Tarifa in Zuid-Spanje en tenslotte de terugreis.
Dit alles in een tijdsbestek van 8 dagen, in de wetenschap dat deelnemers ervoor kunnen kiezen dat de auto in konvooi teruggereden wordt naar Nederland (of via een trailer, met meerderen tegelijk) en dat de eigen terugreis met het vliegtuig zal zijn.
De eerste etappe, ná de publieksstart in Nederland, is de aanrijroute naar de wedstrijdstart op de Noordkaap nabij Honningvag in Noorwegen. We gebruiken die etappe om nog te oefenen en om aan de fysieke omstandigheden te wennen: met z’n drieën een groot aantal dagen op een paar vierkante meter is een heuse uitdaging!
De rally zelf (de tweede etappe) kent de volgende onderdelen: de afdaling, op tijd, van de Noordkaap naar Honningvag (ca. 30 km), een paar korte kaartleesstukjes om wat afwisseling te hebben, een belangrijke keuze in Denemarken (via het vaste land of met de veerboot), een stuk Duitsland waar geen snelheidsbeperkingen zijn en in Frankrijk de route-alternatieven goed uitpluizen. Tot slot zal in het zuiden van Spanje op weg naar Tarifa nog scherp moeten worden opgelet. Het moge duidelijk zijn dat we de rally weloverwogen gebalanceerd hebben opgezet.
De derde etappe is de terugreis naar Nederland. Dan zit het erop en kunnen we weer wennen aan het ritme van alledag. (Deze laatste etappe wordt niet meer centraal door de organisatie gecoördineerd, al bestaat wel degelijk de mogelijkheid dat uw auto door ‘ons’ naar Nederland wordt gebracht).

AFSTAND
In totaal rijd je ca. 12.000 kilometer in een ruime week. Van Nederland naar de Noordkaap is een kleine 3.000 km, de rally zelf is ca. 6.000 km, en van het zuiden van Spanje weer naar huis is nog eens even zo’n 3.000 km.
Je rijdt in alle denkbare landschappen; de noordelijke weersomstandigheden veranderen van uur tot uur en mogelijk start je zelfs in een heuse sneeuwstorm, zoals dat de deelnemers in eerdere edities is overkomen!

WERELDRECORD?
In de 2025-editie is het anders, want in plaats van brandstof tanken is het nu een fors aantal keer accu opladen. Misschien wel vijftien of zestien keer. Het optimum (plaats, interval, actieradius) daarvan mag je helemaal zelf bepalen, dat hoort bij de voorbereiding van dit avontuur. Indachtig het feit dat je vaak aan de stekker hangt verwachten we dat er nu een eindtijd van circa 65 uur of minder wordt gehaald. Belangrijk: omdat de Cape to Cape Rally in deze opzet nieuw is betekent dat door de aanpassing van de spelregels meteen een nieuwe, andere wereldrecordopzet.

WANNEER?
We hebben gekozen voor september 2025.
Concreet: 20 -27 september. Start in Nederland, zaterdag; aankomst op de Noordkaap laat op de maandag, start van de rally op dinsdag, aankomst in Tarifa op vrijdag 26 september. Prijsuitreiking op vrijdagavond en daarna…dan is het klaar. De terugreis naar Nederland: rijd je zelf, vlieg je terug? Plak je er nog een paar dagen vakantie aan vast?

DE STRIJD…
Deelnemers gaan uiteraard met elkaar een sportieve strijd aan. Primair is de keuze van de route van noord naar zuid ‘vrij’: in de voorbereidingen kan zélf bepalen welke keuzes, op momenten dat dat relevant is, gemaakt gaan worden. Leidend zijn de oplaadfaciliteiten en de afgelegde afstand op een acculading. Maar er zijn hele stukken die iedereen vanzelf rijdt omdat er maar één weg is, of maar één realistische route (te denken valt aan de route langs de Botnische Golf in Zweden). Er zijn echter ook stukken waar strategisch nadenken vooraf een uitslagbepalende factor kan zijn, bijvoorbeeld de route van Stockholm tot Denemarken….daar zijn best een paar alternatieven te vinden. Of de oversteek van Denemarken (Rodby) naar Duitsland (Puttgarden) in plaats van over het Deense vasteland. En hoever, hoelang, welke snelwegen in Duitsland? Hoe hard wil je door Duitsland, rekening houden met de accucapaciteit? Hoe ga je van Frankrijk naar Zuid-Spanje: via Barcelona of via Madrid? Een grondige voorbereiding kan ertoe leiden dat je zomaar een uur, of meer, eerder in Tarifa bent dan je medestrijders.

Je rijdt aan de hand van onze Rallywereld-app. Die stelt ons in staat om iedereen live te volgen. Niet alleen je route kunnen we zien, maar ook de stops, de gereden snelheid (overal, elke 10 meter zien we…) en andere voor de resultaten belangrijke data. Bij geconstateerde overtredingen moeten we onverbiddelijk zijn: helaas leidt dat tot niet-klassering.
Er kan uiteindelijk maar één winnaar zijn.

WIE EN WAT?
Om deel te kunnen nemen adviseren wij iedereen om een goede gezondheid te hebben, in ieder geval om goed spanning, sensatie en stress te kunnen verdragen. Voor het overige stellen wij geen beperkingen aan de deelnemers zelf. Als je meent het aan te kunnen: doen! Het is een g e w e l d i g avontuur.

De in te schrijven auto/equipe dient aan de volgende criteria te voldoen:

  • Je rijdt met een volledig elektrische auto
  • Een équipe bestaat uit 3 personen
  • Aanwezigheid van allerlei noodzakelijke en handige attributen, waarover we je in een later stadium informeren
  • Oplaadapparatuur voor de mobiele telefoons omdat de Rallywereld-app altijd moet kunnen blijven werken.

KOSTEN
Deelname aan dit evenement kost per equipe € 4.380,- exclusief BTW (max. 3 personen).
Zakelijke inschrijvingen zullen in de meerderheid zijn en bovendien is het zeer zeker een mogelijkheid om uw bedrijf als sponsor, subsponsor of supplier aan de Cape to Cape Electric Challenge te verbinden. Vanzelfsprekend gaan wij daarover graag met je in gesprek als je hiervoor belangstelling toont.

Het inschrijfgeld verzekert je van de volgende onderdelen:
• Deelname aan, en onze organisatie van, de Cape to Cape Electric Challenge
• 1 hotelovernachting voor het team in of nabij Honningsvag
• 1 hotelovernachting voor het team in of nabij Punta Tarifa in Zuid-Spanje, op basis van all-inclusive, in een 4****-hotel
• 1 prize giving dinner annex slotparty
• Onze permanente begeleiding en tenminste 2 briefingsbijeenkomsten voor aanvang van het evenement
• Uiteraard de gebruikelijke rallymaterialen: routeboeken in full colour, rallyschilden, deurstickers, herinneringsstickers en andere gesponsorde materialen die het festijn nog completer en leuker maken
• Onze begeleiding bij andere reis- en verblijfsarrangementen, op aanvraag. Te denken valt aan bezoek van familie, vrienden en sponsoren om de feestelijke aankomst in Tarifa mee te maken, en om mee te feesten op de slotavond. Wij regelen desgewenst vervoer, accommodatie en andere tailor made arrangementen.

AANTAL TEAMS
Er is bij dit Rally Adventure één klasse: dat komt omdat alle EV’s aan o.a. Tesla-snelladers kunnen opladen. Daar zit dus geen specifiek voor- of nadeel meer aan.
Het maximaal aantal teams dat deel kan nemen is gelimiteerd op 30. Mocht je belangstelling om dit avontuur aan te gaan gewekt zijn dan verzoeken wij je om via de website een voorinschrijving en aanbetaling te doen, waarna wij met je contact zullen opnemen voor het afstemmen van verdere details rondom de aanmelding.

ORGANISATIE
Dit avontuur zal worden georganiseerd door Rallywereld BV in nauwe samenwerking met een paar partners, waarbij MisterGreen, de dynamische partner voor EV-beleving en o.a. ChargeMakers (bekend van mobiele laadoplossingen) genoemd horen te worden. Een van de organisatoren is oud-deelnemer én organisator geweest van andere Cape to Cape Rally Adventures en is de wedstrijdleider, tevens contactpersoon voor de deelnemers.
Het hele organiserende team heeft de Cape to Cape Rally Adventures inmiddels al zes keer georganiseerd en weet die ervaring om te zetten in een hoogstaand evenement dat zijn weerga niet kent.

INSCHRIJVEN
Alle inschrijvingen geschieden via de centrale website van Rallywereld: www.rallywereld.nl. Daar staat ook alle informatie voor belangstellenden, partners en sponsoren.

Voor inlichtingen en vooraanmeldingen:
Rallywereld BV
Oude Apeldoornseweg 41
7333NR Apeldoorn
Telefoon: 0651 158107 (Ronald Jans) en 0622 202938 (Gerhard Fokkens).
E-mail: info@rallywereld.nl

Web: www.rallywereld.nl

Actuele temperatuur op de Noordkaap

Weather widget You need to fill API key to Customize > General > Extra Options > Weather API Key to get this widget work.

 

 

kunnen blijven werken.

Laatste informatie

Vanaf maart verschijnt hier het “Laatste nieuws” – volg de nieuwste ontwikkingen.