Home Ecar Cape to Cape Electric Challenge

Ecar Cape to Cape Electric Challenge

by Lonneke Polen

De ultieme krachtproef

Nieuw, en toch ook niet: in 2024 wordt er weer een Cape to Cape Rally georganiseerd. Maar anders dan voorheen en met een enorme innovatie: alleen met elektrische auto’s. Daarom noemen we het avontuur dit keer ‘Electric Challenge’. En vanwege de hoofdsponsor/naamgever ECAR is de volledige naam “ECAR Cape to Cape Electric Challenge”.
Op verzoek van eerdere deelnemers die het nóg een keer willen doen en na aanpassing van het concept is er een prachtig en vooral uitdagend evenement ontwikkeld. Leest u verder?

In tegenstelling tot eerdere edities staat slim route plannen, berekeningen maken, een beetje kaartlezen, op tijd rijden en doorzettingsvermogen meer dan ooit centraal in het concept. Want wat wil je ook: elektrische auto’s vragen voor een evenement als dit voor een totaal andere benadering. Elke auto wordt ‘bemand’ (m/v) door een team van drie, zodat er altijd optimaal veilig en zo uitgerust mogelijk kan worden doorgereden.

Waar vorige edities het verbeteren van het wereldrecord ‘Cape to Cape’ – met inachtneming van de geldende verkeersregels!! – centraal hadden staan, is voor de editie van 2024 een ideale mix van ‘op snelheid rijden’, een intensieve routeplanning vooraf en uithoudingsvermogen de rode draad. Met af en toe een leuk kaartleestraject om scherp te blijven.

Kernvraag is namelijk ook: wáár en hoeveel gaat u opladen? Wie bereidt dat het beste voor?
U gaat een prestatie van formaat neerzetten, ongeacht uw klassering. Om over een aantal jaren te vertellen aan de kinderen en kleinkinderen. De winnaar van de ECAR Cape to Cape Electric Challenge is de misschien de nieuwe officiële wereldrecord-houder met elektrische auto’s. Die bonus ligt op het winnende team te wachten!

Het concept

De Cape to Cape Electric Challenge 2024 kent 3 etappes: de route van Nederland naar de Noordkaap, de feitelijke wedstrijd tussen de Noordkaap en Punta Tarifa in Zuid-Spanje en tenslotte de terugreis.
Dit alles in een tijdsbestek van 8 à 9 dagen, in de wetenschap dat deelnemers ervoor kunnen kiezen dat de auto in konvooi teruggereden wordt naar Nederland (of via een trailer, met meerderen tegelijk) en dat de eigen terugreis met het vliegtuig zal zijn.
De eerste etappe, ná de publieksstart in Nederland, is de aanrijroute naar de wedstrijdstart op de Noordkaap nabij Honningvag in Noorwegen. We gebruiken die etappe om nog te oefenen en om aan de fysieke omstandigheden te wennen: met z’n drieën een groot aantal dagen op een paar vierkante meter is een heuse uitdaging!

De rally zelf (de tweede etappe) kent de volgende onderdelen: de afdaling, op tijd, van de Noordkaap naar Honningvag (ca. 30 km), een paar korte kaartleesstukjes om wat afwisseling te hebben, een belangrijke keuze in Denemarken (via het vaste land of met de veerboot), een stukje Duitsland waar geen snelheidsbeperkingen zijn en in Frankrijk de route-alternatieven goed uitpluizen. Tot slot zal in het zuiden van Spanje nog lastig blijken om geconcentreerd naar de finish te rijden, naar Tarifa. Het moge duidelijk zijn dat we de rally weloverwogen gebalanceerd hebben opgezet.
De derde etappe is de terugreis naar Nederland. Dan zit het erop en kunnen we weer wennen aan het ritme van alledag. (Deze laatste etappe wordt niet meer centraal door de organisatie gecoördineerd, al bestaat wel degelijk de mogelijkheid dat uw auto door ‘ons’ naar Nederland wordt gebracht).

Afstand

In totaal rijdt u ca. 12.000 kilometer in een ruime week. Van Nederland naar de Noordkaap is een kleine 3.000 km, de rally zelf is ca. 6.000 km, en van het zuiden van Spanje weer naar huis is nog eens even zo’n 3.000 km.
U rijdt in alle denkbare landschappen; de noordelijke weersomstandigheden veranderen van uur tot uur en mogelijk start u zelfs in een heuse sneeuwstorm, zoals dat de deelnemers in eerdere edities is overkomen!

WERELDRECORD? Er is een wereldrecord ‘Cape to Cape’ met EV’s, Dat staat sinds 2023 op 75.52 uur over een afstand van 5.800 km – de kortste/snelste verbinding van noord naar zuid. Een gemiddelde dus van ruim 76 km per uur. De route is destijds non-stop gereden met een Nio – met inachtneming van de plaatselijke verkeersregels. Te hard rijden mag dus niet, nergens. Doorrijden door rode verkeerslichten evenmin. U bent gewoon een verkeersdeelnemer die zich keurig houdt aan de voorgeschreven regels. En we kunnen alles digitaal volgen. Vals spelen is ‘einde oefening’.

In de 2024-editie is het niet anders, met een fors aantal keer accu opladen. Misschien wel vijftien, zestien keer. Het optimum (plaats, interval, actieradius) daarvan mag u helemaal zelf bepalen, dat hoort bij de voorbereiding van dit avontuur. Indachtig het feit dat u vaak aan de stekker hangt verwachten we dat er nu een eindtijd van minder dan 70 uur wordt gehaald.
De winnaar van deze editie is misschien wel de nieuwe wereldrecordhouder met elektrische auto’s. Een extra uitdaging, een bijzondere kans om geschiedenis te schrijven.

Deelnemers gaan uiteraard met elkaar een sportieve strijd aan. Primair is de keuze van de route van noord naar zuid ‘vrij’: in de voorbereidingen kunt u zélf bepalen welke keuzes, op momenten dat dat relevant is, gemaakt gaan worden. Leidend zijn de oplaadfaciliteiten en de afgelegde afstand op een acculading. Maar er zijn hele stukken die iedereen vanzelf rijdt omdat er maar één weg is, of maar één realistische route (te denken valt aan de route langs de Botnische Golf in Zweden). Er zijn echter ook stukken waar strategisch nadenken vooraf een uitslagbepalende factor kan zijn, bijvoorbeeld de route van Stockholm tot Denemarken….daar zijn best een paar alternatieven te vinden. Of de oversteek van Denemarken (Rodby) naar Duitsland (Puttgarden) in plaats van over het Deense vasteland. En hoever, hoelang, welke snelwegen in Duitsland? Hoe hard wil je door Duitsland, rekening houden met de accucapaciteit? Hoe gaat u van Frankrijk naar Zuid-Spanje: via Barcelona of via Madrid? Een grondige voorbereiding kan ertoe leiden dat u zomaar een uur, of meer, eerder in Tarifa bent dan uw medestrijders.

U rijdt aan de hand van onze Rallywereld-app. Die stelt ons in staat om u live te volgen. Niet alleen uw route kunnen we zien, maar ook uw stops, de gereden snelheid (overal, elke 10 meter zien we…) en andere voor de resultaten belangrijke data. Bij geconstateerde overtredingen moeten we onverbiddelijk zijn: helaas leidt dat tot niet-klassering.
Er kan uiteindelijk maar één winnaar zijn.

Er zijn bij deze Electric Challenge twee klassen: een Tesla-klasse en een ‘Overall Electrified’-klasse. Dat is wel zo eerlijk omdat Tesla’s in Europa toegang hebben tot veel snellaadpunten, wat dan een onevenredig groot voordeel oplevert, c.q. een onoverbrugbaar nadeel kan zijn voor alle andere merken elektrische auto’s.
Er zijn daarom dus ook twee winnaars, en twee wereldrecordhouders. Hoe gaaf is dat? Wie wil dat nou niet zijn?
Het maximaal aantal teams dat deel kan nemen is gelimiteerd op 30. Mocht uw belangstelling om dit avontuur aan te gaan gewekt zijn dan verzoeken wij u om via de website een voorinschrijving en aanbetaling te doen, waarna wij met u contact zullen opnemen voor het afstemmen van verdere details rondom uw aanmelding.

De ECAR Cape to Cape Electric Challenge 2024 zal worden georganiseerd door Rallywereld BV in nauwe samenwerking met een paar partners, waarbij ECAR, een zeer actieve speler op de EV-markt, speciaal genoemd mag worden. Een van de organisatoren is trouwens oud-deelnemer én organisator geweest van andere Cape to Cape Rally Adventures en is de wedstrijdleider, tevens contactpersoon voor de deelnemers.
Het hele organiserende team heeft de Cape to Cape Rally Adventures inmiddels al vijf keer georganiseerd en weet die ervaring om te zetten in een hoogstaand evenement dat zijn weerga niet kent.

Wanneer - Wie - Wat

De ECAR Cape to Cape Electric Challenge is in 2024 van 7 tot 13 september. We starten in Nederland op zaterdag en komen laat op de maandag aan op de Noordkaap. Op dinsdag start de rally officieel en verwachten we op 13 september aan te komen in Tarifa. De prijsuitreiking is vrijdagavond en daarna is het voorbij..
De terugreis naar Nederland: rijdt u zelf, vliegt u terug? Plakt u er nog een paar dagen vakantie aan vast?

 

Om deel te kunnen nemen adviseren wij u om een goede gezondheid te hebben, in ieder geval om goed spanning, sensatie en stress te kunnen verdragen. Voor het overige stellen wij geen beperkingen aan de deelnemers zelf. Als u meent het aan te kunnen: doen! De in te schrijven auto/equipe dient aan de volgende criteria te voldoen:

• U rijdt met een volledig elektrische auto
• Een équipe bestaat uit 3 personen
• Aanwezigheid van allerlei noodzakelijke en handige attributen, waarover we u in een later stadium informeren
• Oplaadapparatuur voor de mobiele telefoons omdat de Rallywereld-app altijd moet kunnen blijven werken.

Inschrijven

Wanneer?
We hebben dus gekozen voor begin september 2024, van 7 -13 september. We starten in Nederland op zaterdag 7 september. Verwacht is een aankomst in Tarifa op vrijdag 13 september, rond de 70 uren ná de start op de Noordkaap. Er is een feestelijke officiële prijsuitreiking op de vrijdag en daarna het feest… daarna is het klaar. Op naar 2025….

Kosten?
Deelname aan dit evenement kost per equipe € 4.480,- exclusief BTW (max. 3 personen).
Zakelijke inschrijvingen zullen in de meerderheid zijn en bovendien is het zeer zeker een mogelijkheid om uw bedrijf als sponsor, subsponsor of supplier aan de ECAR Cape to Cape Electric Challenge. Vanzelfsprekend gaan wij daarover graag met u in gesprek als u hiervoor belangstelling toont.
Uw inschrijfgeld verzekert u van de volgende onderdelen:
• Deelname aan, en onze organisatie van, de ECAR Cape to Cape Electric Challenge
• 2 hotelovernachtingen onderweg naar Noord-Noorwegen in een 3***-hotel of -lodge
• 1 hotelovernachting in of nabij Honningsvag
• 1 hotelovernachting in of nabij Punta Tarifa in Zuid-Spanje, op basis van all-inclusive, in een 4****-hotel
• 1 prize giving dinner annex slotparty
• Onze permanente begeleiding en tenminste twee briefingbijeenkomsten voor aanvang van het evenement
• Uiteraard de gebruikelijke rallymaterialen: routeboeken in full colour, rallyschilden, deurstickers, herinneringsstickers en andere gesponsorde materialen die het festijn nog completer en leuker maken
• Onze begeleiding bij andere reis- en verblijfsarrangementen, op aanvraag. Te denken valt aan bezoek van familie, vrienden en sponsoren om de feestelijke aankomst in Tarifa mee te maken, en om mee te feesten op de slotavond. Wij regelen desgewenst vervoer, accommodatie en andere tailor made arrangementen.

 

Meer informatie nodig? Neem gerust contact met ons op!

E-mail
info@rallywereld.nl

Telefoon
Ronald Jans: 0651158107
Gerhard Fokkens: 0622202938

 

Laatste informatie

Vanaf maart verschijnt hier het “Laatste nieuws” – volg de nieuwste ontwikkingen.

Partners:
Hoofdsponsor/naamgever: ECAR
Sponsor: ChargeMakers, bekend van mobiele laadoplossingen